Bortappad

                                                                             Vem tog min oskuld?


Den försvann natten mellan fredag och lördag, troligen på nattbussen när jag skulle hem. Jag märkte inte när den stals, men jag tror den försvann någon gång mellan 01.00-03.00. Har någon sett eller hört någonting? Var vänlig kontakta receptionen.
Och till dig som tog den : Har inte din mamma lärt dig skilja mellan mitt och ditt?

Jag läste detta idag och först skrattade jag, det finns definitivt humor i texten, men sen började jag tänka efter och jag fann att detta scenario faktiskt kan utspela sig och gör det väldigt ofta och då förstod jag allvaret i texten även om författaren  kanske inte menat det.

Det finns människor i världen som måste känna att dom har makt, en del av dessa människor begår våldtäktsbrott. Det man tror när det gäller våldtäktsbrott är att det har med sex att göra, det är falskt, det handlar om makt över den andra personen. Oftast.

Straffen mot dessa brott är OTROLIGT låga i Sverige och det är just det man måste ändra på, jag är helt klart för livstid fängelse mot dessa gärningsmän, jag tycker inte de förtjänar att få en andra chans. Den människan har förstör ine bara personen den våldtagits liv, utan också nära och kära till den personen som dras med i helvetet. Livstid är enligt mig rimligt, 1 år i fängelse är inte det...

Förut var jag för att man skulle kastrera människor som våldtar och att efter fängelse få komma ut i samhället igen. Problemet är att detta inte hjälper, man testade det i Danmark och resultatet blev att istället för att köra in kuken i fittan så körde man in en flaska (jag har ingen information om hur detta har utfallit i fall med kvinnliga gärningsmän, men det är självklart också väldigt mycket mindre vanligt). Detta visar väldigt mycket att det ofta inte handlar om sex, utan om våld och makt.

Så mitt förslag är, släng in dessa människor i fängelse och släng bort nyckeln, för alltid...




                                         


Kommentarer
Postat av: Linda

Intressant att läsa, men jag tycker att du borde ta med dina källor i texterna så att man kan kolla upp lite mer. :D

2008-11-19 @ 19:51:40
URL: http://novemberbaarn.blogg.se/
Postat av: Carmen

haha tycker du jag har en bra blog? :D vad kul, vad glad jag blir hihi :D



och som svar på ditt inlägg:

att man ens kan komma på att bara straffa dessa gärningsmän med ett år är helt sanslöst. Det är som att ingen tar det på allvar.

Det känns som att alla ser det som en vanlig grej att små flickor blir av med oskulden och seda skyller ifrån sig. men man ska ta det på allvar, när det handlar om våldtäckt och övergrepp så kan man aldrig ropa om vargen för många gånger (om du fåörstår vad jag menar).

bra inlägg...



pusspuss carmen

2008-11-20 @ 10:59:03
URL: http://carmendeleaumelby.blogg.se/
Postat av: maria

SJUK att det är så. Våldtäckter tas inte på allvar här i Sverige.. media skriver sönder sig men verkar som att straffen fort är låg som satan. fyfan

2008-11-20 @ 11:03:59
URL: http://mariamariscal.blogg.se/
Postat av: kerstin

Straffen är låga ja, men vad är huvudsaken; att personen i fråga blir frisk eller straffas hårt och risken för att de begår nya brott ökar..

2008-11-20 @ 19:23:10
URL: http://sestin.blogg.se/
Postat av: franssonsinner

Kerstin, kom ihåg att vård inte löser allt, jag tror inte det bara är psykfall som begår dessa brott. Faktumet med livstid fängelse är att personen inte kommer ut igen, och det är det jag är för...

2008-11-20 @ 22:33:00
URL: http://sinre.blogg.se/
Postat av: Henrik

Fastern det stämmer att straffen för dessa brott är på tok för låga så kommer själva tankesättet "kasta bort nyckel" aldrig att fungera enligt mig själv. Varje brott är komplext och det gäller även för så grova brott som våldtäkt. Att ha en "dömd på förhand" mentalitet kommer varken att förebygga eller vedergälla dessa typer av brott. O när jag säger dömd på förhand så refererar jag till det att ”straffet alltid ska vara livstid”. För mig låter det lika orimligt som ohållbart.



Samtidigt tycker jag att du underskattar vård och rehabilitering. Något som jag tycker borde vara ett minimum och inte en lyx för alla människor oavsett om de begått brott eller inte.

För de brottslingar som inte har en psykisk störning finner jag rehabilitering vara den absolut bästa lösningen. Även de som tilldelats långa fängelsestraff och rent av livstid. Vad skulle inte en vanlig människa som blir inlåst i en cell på livstid kunna göra för illdåd mot de övriga internerna och personalen? Ett monster som vi pratar om nu. En våldtäktsman, vad skulle inte en sådan person kunna göra?



Vad jag menar med allt det här är att varje brott är komplext. Så fastern vi fördömer handlingen så måste vi hjälpa människan. Jag menar att alla oavsett vad de gjort ska kunna få hjälp. Jag menar att det största straffet inte är en fängelsecell utan chansen att få evaluera sig själv och sina handlingar. Andemeningen är att belysa att vi inte pratar om rätt och fel, lag och straff. Utan om verkliga människor och vilken effekt det skulle ha på dem samt vilken mentalitet som skulle frodas i ett sådant samhälle.



Det finns ett talesätt;

”Man kan döma ett samhälle efter hur de behandlar de på botten”. Vill vi bli ihågkomna som de som kastade bort nyckeln?

2008-11-24 @ 17:33:45
Postat av: Kerstin

Go Henrik, dina moraliska värdering äger !

2008-11-25 @ 18:26:52
URL: http://sestin.blogg.se/
Postat av: becka

gogo henke!



och viktor, vad är nackdelarna emd vård förutom att det kostar pengar? vad kostar det inte ha ge mat,husrum och underhålling för en som sitter på livstid? och vad är mest humant?

2008-11-27 @ 09:47:47
Postat av: Nina

HEJ VIKTOR!

2008-11-30 @ 16:12:11
URL: http://futureexpressionist.blogg.se/
Postat av: the net

franssonsinner; Innan du försöker med ett sådant påstående kan du ju begrunda den fria viljan. Jag menar, all forskningsrön pekar ju trots allt på en kausal kedja och ett materialistiskt synsätt, så varför ska man straffa en kugge i maskineriet, istället för att laga spricken?

2008-12-04 @ 15:46:15
Postat av: saas

emo

2008-12-04 @ 15:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0